dinsdag 13 november 2018

Je gezond en fit voelen in de herfst: met 3 tips

De herfst is een van mijn lievelingsseizoenen: het bos ziet er mooi uit, het ruikt buiten lekker en binnen is het gezellig. Maar het is ook het seizoen van regenbuien, donkere avonden en verkoudheden. Misschien voel je je minder lekker daardoor. Vandaag deel ik drie tips met je die je kunnen helpen om meer te genieten van de herfst en je zo fit mogelijk te voelen zodat je lekker kunt blijven genieten van alles wat je graag wilt doen.


1. Doe leuke dingen voor jezelf, met je gezin of met vrienden. Merk je dat doordat het eerder donker wordt en het buiten kouder wordt je minder zin hebt om op pad te gaan? Het kan dan juist helpen om wat leuks te gaan doen? Ga naar het bos, het park of de zee en waai lekker uit!

2. Ontspan waar en wanneer het kan, want ontspanning draagt bij aan een goed immuunsysteem en dat helpt in een periode waar verkoudheden en griep om je heen voorkomen. Iedereen doet dat op zijn eigen manier, dus doe vooral waar jij zin in hebt. Neem een warm bad, een lange douche, kruip op de bank met koffie of thee, zet een leuke serie of film op of ga juist naar het bos of iets creatiefs doen: kies daarbij altijd iets dat bij jou past.

3. Probeer elke dag te denken aan genoeg groente en fruit en waar het kan zonnestralen mee te pakken op je huid (goed voor de aanmaak van vitamine D), slaap voldoende en blijf in beweging. Misschien heb je daar niet altijd evenveel zin in nu, maar misschien helpt het om te denken aan de voordelen hiervan: het helpt bijvoorbeeld bij het afvallen, bij je lekker in je vel voelen en zo gezond mogelijk blijven in dit mooie seizoen.

woensdag 7 november 2018

Herfst favorieten

Het is alweer vroeg donker en terwijl ik dit artikel schrijf is het grijs en koud buiten, morgen kan er hier in het zuiden zelfs al de eerste natte sneeuw in de heuvels vallen. Het is echt herfst! Ik hou van de herfst, van de gezelligheid, de kaarsjes, warme koffie en het bos. Vandaag deel ik nog drie dingen die ik leuk vind aan de herfst.

1. Appels! Ik kwam appels tegen op een boerderij en ze roken zo lekker! Je kunt er deze herfst alle kanten mee op: je kunt er zelf appelflappen mee maken (met veel kaneel en rozijnen), je kunt ze als snack meenemen in je tas of je kunt zelf appelmoes van appelmoesappels maken. Het is makkelijk en snel te maken en je hele keuken ruikt naar warme appel en herfst!

2. Pompoenen staan ook in mijn lijstje. Ze doen me altijd aan de herfst denken en op dit moment ligt er een pompoen in mijn keuken. Het staat gezellig en pompoen kun je in heel veel recepten verwerken. Je kunt het in een ovenschotel verwerken of er lekkere soep mee maken. Op internet zijn er heel veel recepten te vinden.

3. Buiten zijn: ook al is het koud, ik ben heel graag buiten! Op hele zonnige dagen is de zon nog even echt warm en op koudere dagen is het super lekker uitwaaien buiten. Het ruikt in de avond al naar open haard. De tijd vliegt voorbij en dat helpt om lekker veel te bewegen deze herfst, ook nu het buiten kouder en guurder wordt!

dinsdag 30 oktober 2018

Review: Deliciously Ella van Ella Woodward



In dit artikel vind je een review van het boek 'Deliciously Ella' van Ella Woodward. Ik kocht het boek omdat ik graag meer inspiratie wilde opdoen en om nieuwe recepten te vinden. En dat is met dit boek helemaal gelukt!

Het boek bevat naast recepten het persoonlijke verhaal van Ella zelf en de reden waarom ze dit boek heeft geschreven. De recepten zijn plantaardig, zuivel- en glutenvrij. Ook gebruikt ze geen geraffinneerde suikers in haar recepten. Nu eet ik zelf zuivel, gluten en bijvoorbeeld vlees maar toch wil ik meer varieren met recepten en nieuwe kruiden leren gebruiken voor de recepten die ik zelf al maak. Het boek bestaat uit meerdere hoofdstukken over bijvoorbeeld fruit, granen en groenten. In elk hoofdstuk geef Ella uitleg over de ingrediënten en bereidingswijzen, iets wat ik zelf erg leuk vind. Zo gebruikt ze bijvoorbeeld chilli vlokken, zeezout en tahin, allemaal dingen die ik zelf nog niet echt vaak hebt gebruikt. Ik ben inmiddels de chilli vlokken en het zeezout aan het gebruiken om bijvoorbeeld groenten en krieltjes te grillen in de oven en het is erg lekker. In de toekomst wil ik graag nog de pompoencurry met kokosmelk gaan maken (lekker voor de herfst!), nog meer groenten gaan roosteren in de oven en een keer bessenscones gaan maken voor in het weekend (lekker bij de koffie!).

Het boek heeft een hardcover wat ik altijd super vind bij boeken en is daarnaast mooi vormgegeven met leuke foto's. Het bevat veel recepten, informatie en ideetjes en daarom is dit een fijn boek om erbij te pakken als je nieuwe inspiratie wilt opdoen voor in je eigen keuken.  De recepten zien er lekker uit maar vergeet niet dat je ze altijd zelf kunt aanpassen naar jouw eigen smaak en er bijvoorbeeld wel vlees of vis aan kunt toevoegen of een ingredient juist kunt weglaten als je dat zelf prettig vind.

Delicously Ella van Ella Woodward kost 20,99 euro.

dinsdag 1 mei 2018

Over calorieën & groenten, pasta, chocolade en fruit


Als je af wilt vallen, wil je elke dag proberen om meer energie te verbranden dan dat je lijf binnenkrijgt met voeding. Vandaag deel ik een artikel met jullie dat ik toevallig tegenkwam en dat met foto's goed laat zien hoe groot de verschillen zijn qua energie-waardes tussen allerlei soorten voedingsmiddelen, zoals bijvoorbeeld frisdrank, fruit, groenten, pasta, chips of chocolade.

dinsdag 17 april 2018

3 tips om elke dag genoeg vocht binnen te krijgen


Het wordt lekker warm en zonnig deze week! Vorige week stond er een artikel online over kruiden en hoe je deze als smaakmaker op heel veel manieren kunt gebruiken en makkelijk zelf thuis van een mini kruiden tuin kunt genieten op je vensterbank, balkon of in de tuin. Vandaag deel ik drie tips met je die het makkelijker maken om genoeg water te drinken en om genoeg vocht binnen te krijgen. Het advies is om elke dag 1,5 tot 2 liter te drinken. Zo zorg je ervoor dat je elke dag voldoende vocht binnen krijgt. Denk hierbij aan water, fris, thee en bijvoorbeeld koffie. Wanneer je minder drinkt dan dat je lichaam nodig heeft, kun je dit merken aan dorst maar ook aan hoofdpijn of een vermoeid gevoel. Klik even verder voor de tips van vandaag!

dinsdag 10 april 2018

Kruiden & de lente



Ik heb inmiddels al een paar keer lekker buiten gegeten in de avondzon, jullie ook? Als het buiten warmer wordt, krijg ik altijd zin om te gaan BBQ-en en om nieuwe recepten te proberen. Kruiden zorgen ervoor dat je gerecht lekker veel smaak krijgt en passen ook lekker bij dat zomerse gevoel. Je kunt de kruiden kopen in de supermarkt of bij het tuincentrum. Je kunt ze in je tuin planten maar ze staan ook leuk op de vensterbank of op je balkon trouwens!

maandag 2 april 2018

Fotodagboek Maart


Het is lente! De zon schijnt, het is in de avond lekker lang licht en het is eindelijk ook warm genoeg om lekker in de tuin koffie te drinken. Het was een maand vol tegenstellingen: van sneeuwvlokken in mijn haar en heel veel kou tot weg-regenen bij het boodschappen doen en opwarmen in de zon. Op de bovenste foto zie je een heel gezellig adresje waar ik hot chocolate ging drinken op een grijze, koude vrijdag.

dinsdag 27 maart 2018

Een simpele vraag die helpt bij het vinden van jouw motivatie

Als je iets wilt veranderen in je leven dan leg je de focus waarschijnlijk op het eindresultaat. Je hebt dan een bepaald doel in gedachten dat je graag wilt bereiken. Dit helpt om in haalbare stappen naar dit doel toe te werken. Maar om voor jezelf nog duidelijker te krijgen waarom je wilt afvallen, kun je jezelf ook de volgende vraag stellen: wat zijn voor mij persoonlijk de nadelen van mijn overgewicht?

dinsdag 20 maart 2018

Recept: Gember-thee met honing



Als je last hebt van griep of verkoudheid of last heb van je buik dan kan gember thee helpen. Ik ontdekte het deze winter. En al drink ik normaal heel graag, en veel, koffie, deze winter dronk ik ook veel thee met gember en honing. Je maakt het zelf heel makkelijk thuis, vandaag deel ik hoe je deze thee zelf snel maakt!

dinsdag 13 maart 2018

How to start. Again. Met drie tips die je gelijkt kunt toepassen


Dit is een persoonlijk blog. In mijn artikelen probeer ik open te schrijven over de dingen die je tegen kunt komen als je bezig bent met afvallen. De afgelopen periode gaat het niet zo goed met mijn gezondheid. En omdat je ook tijdens het afvallen ziek kunt worden of een rotperiode kunt hebben, wil ik daar vandaag over schrijven. Want juist in de periodes dat je je niet lekker voelt, ziek bent of iets moeilijks meemaakt, kost het veel energie om bezig te zijn met sporten en voeding. Misschien staat je hoofd ook helemaal niet naar afvallen. En dat is oké!

Misschien ben je op dit moment ziek, heb je weinig energie of worstel je met de moeilijke dingen die helaas ook bij het leven horen. Maar als je je weer beter voelt, wil je misschien weer langzaam gaan starten met het letten op je voeding, bewegen en afvallen. Vandaag wil ik je drie tips geven die je daarbij op een rustige manier en met haalbare stappen bij kunnen helpen.

dinsdag 6 maart 2018

Fotodagboek Januari & Februari


Terwijl ik dit dagboek maak, is het buiten ontzettend koud, komt er morgen nog sneeuw aan maar zit er ook alweer lente in de lucht. De dagen worden steeds een beetje langer en ik heb zin in de lente!  De afgelopen weken waren op gezondheidsvlak niet gemakkelijk, maar omdat ik geloof dat je ook in moeilijkere periodes moet genieten wanneer dat kan, deel ik vandaag toch deze fijne momenten met jullie. Hierboven zie je een foto van het stadspark in Maastricht op een hele koude maar hele mooie ochtend, het was super rustig en dan is het altijd leuk om in de stad te zijn! Klik even verder als je de rest van het fotodagboek wilt zien!