dinsdag 23 april 2019

Je ritme weer vinden na een lang Paasweekend: met 3 praktische tips die je gelijkt kunt toepassen!


Na een lang Paasweekend kan het lastig zijn om weer op te starten en verder te gaan met afvallen. Je hebt misschien anders of meer gegeten dan normaal en nu wil je vandaag na een zonnig weekend weer je ritme vinden. Vandaag deel ik 3 praktische tips met je, waar je gelijk mee aan de slag kunt!

1.  Als eerste: het is helemaal niet erg om te genieten van chocolade of lekker uitgebreid aan tafel gaan! Je hoeft je daar niet rot om te voelen, ook genieten van eten hoort wat mij betreft erbij, ook als je bezig bent met afvallen. Probeer jezelf niet te 'straffen' vandaag door extra streng op je eten te gaan letten. Eet regelmatig en genoeg.

2. Vind je het lastig om opeens niet meer te snoepen? Neem dan een moment vandaag waar je bijvoorbeeld bij je koffie toch geniet van een chocolade-eitje of een stukje chocolade paashaas. Dat mag en zorgt ervoor dat je misschien de rest van de dag makkelijker en zonder stress andere keuze's kunt maken.

3. Probeer te bewegen: bewegen is niet alleen goed voor het afvallen, maar geeft je energie niveau een boost en is goed voor je humeur en weerstand. Je kunt gaan wandelen, een stuk gaan fietsen of misschien staat er wel een poets-klus in je huis op je lijstje. Ook dat is bewegen!

En het belangrijkst: geef jezelf de tijd om je ritme weer te vinden. Fijne week!

dinsdag 29 januari 2019

Winter-tips voor bij het afvallen


De winter is een van mijn favoriete seizoenen, ik hou van de mooie winterluchten, krakende sneeuw onder mijn laarsjes, winterzon en het binnen gezellig maken. Maar de winter kan ook veel energie kosten: je krijgt misschien de griep of een vervelende verkoudheid, je hebt meer last van een vermoeid gevoel of je vindt die kou misschien helemaal niet leuk. Maar als je ook in dit seizoen bezig bent met afvallen en het werken aan de doelen die voor jou belangrijk zijn, dan wil je daar ook nu aan blijven werken. Daarom deel ik vandaag drie handige, praktische en haalbare tips die je gelijk kunt toepassen in jouw eigen leven.

1. Neem even de tijd om na te denken over wat je eet en wanneer: juist als het glad en koud buiten is, ga je misschien minder naar de supermarkt. Maar je wilt wel alles in huis hebben om datgene te eten dat helpt bij het afvallen en om jouw doelen te halen. Het kan dan helpen om vooruit te denken: maak een weekmenu en een boodschappenlijstje en zorg dat je voldoende voorraad in huis hebt om die dingen te kunnen koken die je helpen om je afval-doelen te halen.

2. Kook voor meerdere dagen tegelijk: als je meer last van vermoeidheid in de winter en in het donker thuiskomt is het misschien fijn dat er eten in de vriezer of de koelkast staat. Je kunt dit makkelijk voorbereiden door meerdere porties tegelijk klaar te maken. Maar bijvoorbeeld een grote pan pasta met tomatensaus, lekkere kruiden, balletjes en courgette of andere groenten die je lekker vindt. Je kunt de tweede portie dan heel makkelijk invriezen en opwarmen als je geen zin of energie hebt om te koken.

3. Blijf in beweging: ik snap dat je met heel veel winterse kou misschien niet zo graag naar buiten gaat (al vind ik het heerlijk om een wandeling te maken in de winterzon) om te wandelen, hard te lopen of om naar de sportschool of het zwembad te gaan. Maar bewegen ondersteunt wel het afvallen en kan hier dus bij helpen. Misschien helpt het om voordat je gaat bewegen te denken aan de voordelen hiervan. Dit motiveert om toch in beweging te blijven, ook in de winter.

Fijne week!

dinsdag 22 januari 2019

Winter favorieten


Het is winter en terwijl ik dit schrijf is de zon net opgekomen als een grote oranje bol in een blauwe winterlucht en is het zonnig (en heel koud buiten). Er komt zelfs sneeuw aan! In de herfst deelde ik mijn herfst favorieten met jullie, vandaag deel ik drie dingen waar ik blij van word in de winter (en die helpen bij je zo energiek en gezond mogelijk voelen).

1. Naar buiten gaan! Met een hele warme, zachte sjaal naar buiten voor een wandeling in het bos geeft me zo veel energie. Je bent dan lekker in beweging wat helpt voor je weerstand, je energiek voelen en daarnaast helpt het ook als je bezig bent met afvallen. Je kunt ervoor kiezen om zelf te gaan en zo tijd voor jezelf nemen om op te laden. Maar als je het gezellig vindt, vraag je een vriend of vriendin, familie of je gezin mee om zo samen iets leuks te doen en bij te kletsen onderweg.

2. En dan lekker naar binnen, waar je kunt opwarmen, met warme koffie, thee of (zelfgemaakte) warme chocolademelk. Dat laatste kun je makkelijk zelf maken met cacao en melk.  Zo kun je dit ook zonder suiker maken als je dat zelf fijner vindt. Je kunt altijd ook nog zelf appelflappen of iets anders lekkers uit de oven maken om erbij te nemen. Lekker voor in het weekend (maar ook voor door de week)

3. Ontspannen: na een drukke week, dag of periode is het ook lekker en belangrijk te ontspannen. Als het buiten winters wit en koud is, is het binnen nog gezelliger. Doe waar jij gelukkig van wordt: doe kaarsjes (of de open haard als je die hebt) aan, pak een warme plaid, ga lekker in bad of zet een leuke film op. Opladen en herstellen zijn ook belangrijk als je werkt aan de doelen die je voor jezelf hebt gesteld.

Fijne week!

woensdag 16 januari 2019

Wat doe je als het even niet zo goed gaat? (Met 3 tips)


Wat als je door een moeilijke periode in je leven gaat en het afvallen of het werken aan andere doelen die je voor jezelf hebt gesteld (zoals bijvoorbeeld anders eten of meer bewegen) niet zo lekker loopt? Wat doe je dan?

Daar wilde ik vandaag over schrijven, want deze periode's horen ook bij het leven en deze periode's zijn ook voor mij herkenbaar.  Iedereen komt ze wel eens tegen, ook als je bijvoorbeeld bezig bent met afvallen. Vandaag deel ik drie tips die je kunnen helpen met zo'n periode om te gaan.

1. Als eerste: je hoeft niet altijd positief te zijn, je mag balen en soms loopt het niet zoals je dat graag wilt. Dat accepteren en hardop tegen jezelf zeggen brengt misschien rust om hiermee om te gaan. Dat het deze week bijvoorbeeld niet is gelukt om af te vallen betekent niet dat het volgende week ook niet lukt. Misschien spelen er nu andere dingen in je leven die aandacht nodig hebben en dat is ook okey.

2. Kijk eens terug: wat heb wel je al gedaan en bereikt? Misschien kun je hier juist moed en troost in vinden in deze moeilijker periode en zo ook weer nieuwe motivatie vinden om als je daar weer klaar voor bent weer een stap te zetten richting jouw doelen. Ben hierin niet te hard voor jezelf.

3. Ik geloof in praktische stappen die haalbaar zijn in jouw eigen leven. Maar misschien lukt het meer bewegen deze week niet zo goed en heb je juist meer behoefte aan een film kijken op de bank of iets anders leuks doen. Luister daarin gewoon naar jouw eigen gevoel en als je weer toe bent om aan je doelen te werken, begin dan met iets kleins en haalbaars om jezef niet uit te putten en met iets kleins verder te werken aan wat jij belangrijk vindt.

dinsdag 8 januari 2019

De eerste blog van het jaar!


Misschien ga je deze januari gewoon lekker door met de dingen die belangrijk voor je zijn en die je gelukkig maken maar misschien zie je 1 januari en deze nieuwe maand ook als een nieuwe start. Hoe dat voor jou ook is, ik wil je een heel mooi 2019 wensen. Ga lekker door met de doelen waaraan je werkt en als deze nieuwe maand helpt om een mooie, frisse start te maken en daar motivatie en inspiratie uit te halen? Gebruik die positieve energie en neem het mee om aan de veranderingen in je leven te werken die voor jou belangrijk zijn.

Vanaf deze week staan er weer wekelijks nieuwe artikelen op de website, artikelen met praktische informatie en inspiratie die je helpen bij je eigen motivatie om aan die dingen te werken waar jij voor kiest. Ik zie je graag volgende week voor het eerste artikel. Ook vind je Live Happily Healthy op Instagram, waar ik tips en inspiratie met je deel en een kijkje in mijn eigen leven geef. Ik vind het altijd leuk om jou daar ook te volgen en kennis te maken.

Fijne week!

dinsdag 18 december 2018

Een hele fijne December!


Het is bijna Kerst en terwijl ik dit schrijf kijk ik terug op een gezellig weekend thuis terwijl het sneeuwde. Het is winters en grijs buiten en ik heb een warme mok koffie naast me staan. Dit keer deel ik geen tips, review of recepten maar een wens omdat ik hoop dat je geniet van de komende periode op de manier waar jij happy van wordt. Geniet van de gezelligheid, lichtjes, lekker eten, toetjes, hot chocolade, thee en koffie. En of je nu lekker thuis blijft, kerst viert met familie en vrienden, het bos in gaat of geniet van een (kerst)film, lekker niks doen of een boek op de bank, ik wens je een hele mooie December waar jij gelukkig van wordt.

dinsdag 27 november 2018

Recept: krieltjes en courgette uit de oven (Makkelijk, snel en lekker!)

Vorige week deelde ik een artikel over waarom het zo makkelijk en handig is de oven vaker te gebruiken bij het koken. Vandaag deel ik een recept met je: een ovenschotel van krieltjes met courgette die je lekker op smaak brengt met zeezout, knoflook en bosui. Hierin kun je natuurlijk zelf keuze's maken en ingrediĆ«nten weglaten of toevoegen naar eigen smaak. Het recept vind je hier: Recept krieltjes en courgette uit de oven

dinsdag 20 november 2018

Keukentips: lekker koken met de oven

Het is nu echt herfst en de afgelopen dagen kwam de winter ook even heel dichtbij met een gure wind, heel veel kou en hele mooie ochtenden waar de zon stralend opkwam. Bij dit weer is het  lekker om binnen op te warmen. En daarom vind ik het in deze periode extra fijn om de oven te gebruiken bij het koken. Waarom? Vandaag laat ik je zien waarom het  handig (en lekker!) is om de oven vaker te gebruiken bij het koken.

dinsdag 13 november 2018

Je gezond en fit voelen in de herfst: met 3 tips

De herfst is een van mijn lievelingsseizoenen: het bos ziet er mooi uit, het ruikt buiten lekker en binnen is het gezellig. Maar het is ook het seizoen van regenbuien, donkere avonden en verkoudheden. Misschien voel je je minder lekker daardoor. Vandaag deel ik drie tips met je die je kunnen helpen om meer te genieten van de herfst en je zo fit mogelijk te voelen zodat je lekker kunt blijven genieten van alles wat je graag wilt doen.


1. Doe leuke dingen voor jezelf, met je gezin of met vrienden. Merk je dat doordat het eerder donker wordt en het buiten kouder wordt je minder zin hebt om op pad te gaan? Het kan dan juist helpen om wat leuks te gaan doen? Ga naar het bos, het park of de zee en waai lekker uit!

2. Ontspan waar en wanneer het kan, want ontspanning draagt bij aan een goed immuunsysteem en dat helpt in een periode waar verkoudheden en griep om je heen voorkomen. Iedereen doet dat op zijn eigen manier, dus doe vooral waar jij zin in hebt. Neem een warm bad, een lange douche, kruip op de bank met koffie of thee, zet een leuke serie of film op of ga juist naar het bos of iets creatiefs doen: kies daarbij altijd iets dat bij jou past.

3. Probeer elke dag te denken aan genoeg groente en fruit en waar het kan zonnestralen mee te pakken op je huid (goed voor de aanmaak van vitamine D), slaap voldoende en blijf in beweging. Misschien heb je daar niet altijd evenveel zin in nu, maar misschien helpt het om te denken aan de voordelen hiervan: het helpt bijvoorbeeld bij het afvallen, bij je lekker in je vel voelen en zo gezond mogelijk blijven in dit mooie seizoen.

woensdag 7 november 2018

Herfst favorieten

Het is alweer vroeg donker en terwijl ik dit artikel schrijf is het grijs en koud buiten, morgen kan er hier in het zuiden zelfs al de eerste natte sneeuw in de heuvels vallen. Het is echt herfst! Ik hou van de herfst, van de gezelligheid, de kaarsjes, warme koffie en het bos. Vandaag deel ik nog drie dingen die ik leuk vind aan de herfst.

1. Appels! Ik kwam appels tegen op een boerderij en ze roken zo lekker! Je kunt er deze herfst alle kanten mee op: je kunt er zelf appelflappen mee maken (met veel kaneel en rozijnen), je kunt ze als snack meenemen in je tas of je kunt zelf appelmoes van appelmoesappels maken. Het is makkelijk en snel te maken en je hele keuken ruikt naar warme appel en herfst!

2. Pompoenen staan ook in mijn lijstje. Ze doen me altijd aan de herfst denken en op dit moment ligt er een pompoen in mijn keuken. Het staat gezellig en pompoen kun je in heel veel recepten verwerken. Je kunt het in een ovenschotel verwerken of er lekkere soep mee maken. Op internet zijn er heel veel recepten te vinden.

3. Buiten zijn: ook al is het koud, ik ben heel graag buiten! Op hele zonnige dagen is de zon nog even echt warm en op koudere dagen is het super lekker uitwaaien buiten. Het ruikt in de avond al naar open haard. De tijd vliegt voorbij en dat helpt om lekker veel te bewegen deze herfst, ook nu het buiten kouder en guurder wordt!

dinsdag 30 oktober 2018

Review: Deliciously Ella van Ella Woodward



In dit artikel vind je een review van het boek 'Deliciously Ella' van Ella Woodward. Ik kocht het boek omdat ik graag meer inspiratie wilde opdoen en om nieuwe recepten te vinden. En dat is met dit boek helemaal gelukt!

Het boek bevat naast recepten het persoonlijke verhaal van Ella zelf en de reden waarom ze dit boek heeft geschreven. De recepten zijn plantaardig, zuivel- en glutenvrij. Ook gebruikt ze geen geraffinneerde suikers in haar recepten. Nu eet ik zelf zuivel, gluten en bijvoorbeeld vlees maar toch wil ik meer varieren met recepten en nieuwe kruiden leren gebruiken voor de recepten die ik zelf al maak. Het boek bestaat uit meerdere hoofdstukken over bijvoorbeeld fruit, granen en groenten. In elk hoofdstuk geef Ella uitleg over de ingrediƫnten en bereidingswijzen, iets wat ik zelf erg leuk vind. Zo gebruikt ze bijvoorbeeld chilli vlokken, zeezout en tahin, allemaal dingen die ik zelf nog niet echt vaak hebt gebruikt. Ik ben inmiddels de chilli vlokken en het zeezout aan het gebruiken om bijvoorbeeld groenten en krieltjes te grillen in de oven en het is erg lekker. In de toekomst wil ik graag nog de pompoencurry met kokosmelk gaan maken (lekker voor de herfst!), nog meer groenten gaan roosteren in de oven en een keer bessenscones gaan maken voor in het weekend (lekker bij de koffie!).

Het boek heeft een hardcover wat ik altijd super vind bij boeken en is daarnaast mooi vormgegeven met leuke foto's. Het bevat veel recepten, informatie en ideetjes en daarom is dit een fijn boek om erbij te pakken als je nieuwe inspiratie wilt opdoen voor in je eigen keuken.  De recepten zien er lekker uit maar vergeet niet dat je ze altijd zelf kunt aanpassen naar jouw eigen smaak en er bijvoorbeeld wel vlees of vis aan kunt toevoegen of een ingredient juist kunt weglaten als je dat zelf prettig vind.

Delicously Ella van Ella Woodward kost 20,99 euro.